Styrketräning – Maskiner eller fria vikter

När du kommer till de flesta gym idag så är de inte sällan uppdelade i två sektioner, även om de vanligtvis är i samma lokal. Du hittar avdelningen där fria vikter figurerar och den där maskinerna står uppradade. Är man en veteran på gymmet och vet vad det handlar om har man förmodligen full koll på vilket som passar bäst för det aktuella träningsprogram man kör efter. Men om man däremot är precis i början av sin gymkarriär är det nog ganska lätt att börja fundera på vilket som är bäst.

Maskiner

När du börjar styrketräna kan det vara skönt att börja vid avdelningen med maskiner. Du kommer nämligen att kunna utföra övningarna rätt på ett enklare sätt genom att du får hjälp av maskinen. Hjälpen består i att du slipper tänka på balansen och hur rörelsen ska utföras eftersom maskinen mer eller mindre sköter denna biten.

Fria vikter

Till fria vikter hör till exempel träning som innebär att du använder dig av övningar som kräver hantlar, skivstänger och kettlebells. Många tycker säkert att det känns lite obehagligt att ge sig på de fria vikterna direkt och börjar som sagt med maskinerna. Och det är inget fel med det. Men så fort du börjar känna dig lite varm i kläderna på gymmet bör du gå över till att prova övningar med fria vikter för en mer effektiv träning. Nu kommer du nämligen dessutom få sköta balansen och tekniken på egen hand. Detta innebär också att du så småningom kommer att få bättre kroppskontroll och stabilisera dina muskler. Var inte rädd för att be om hjälp i början så att du utför övningarna korrekt med fria vikter. Börja lätt, annars är det lätt att du skada dig, och öka successivt.

Gå bort fettet

Ibland kan det kännas tungt att gå till gymmet eller komma igång överhuvudtaget. Men en rask promenad för att få lite frisk luft kanske däremot känns lite lättare att komma ut på. Det räcker med en halvtimme om dagen – huvudsaken är att man går. Och det här kan du till och med använda som en fettförbrännare om du bara lägger manken till!

Börja enkelt

Ta första steget och snöra på skorna och gör dina dagliga promenader till en vana. När du känner att det inte är jobbigt att spendera en timme ute på promenad kan det vara dags att höja växeln ett snäpp för att du ska få ut ännu mer av din tid ute. Det finns lite olika knep du kan ta till för att utveckla dig själv genom att till exempel använda stavar, gå i intervaller och backar eller till och med använda vikter. Genom att köra på något av alternativen, eller varför inte mixa dem, så kommer du så småningom kunna öka din fettförbränning. Du kommer att känna att du orkar mer, förbättrar din kondition och går ner i vikt. Då gäller det så klart också att hålla sig till ett visst kostschema under tiden och inte stoppa i sig vad som helst.

Använd hela kroppen

När du är ute och går så kom ihåg att använda hela din kropp. Ta i med armarna genom att pendla med dem ordentligt så kommer du åt ännu fler kalorier under promenaden. Någonting du också kan i åtanke är att sticka ut redan på morgonen innan du har ätit frukost. Och då kan det vara extra viktigt att liksom använda hela kroppen för att få upp pulsen och värmen. Bor du i närheten av en strand kan det vara ypperligt att gå i sanden också för att öka förbränningen ytterligare.

Vett och etikett på gymmet

Idag är det omåttligt populärt att träna på gym. Var och varannan person gör det och då finns det lite oskrivna regler som man bör följa för att hålla en god vett och etikett på gymmet. Är man många som ska samsas om utrustning och plats gäller det helt enkelt att visa lite hänsyn.

Lite tips inför gymbesöket:

  1. När du kommer till gymmet och ser någon polare hälsar man så klart. Dock kan du ha i åtanke att inte ställa dig och börja inleda ett långt samtal, även om det är din kompis. Det stör nämligen träningen och man tappar fokus.
  2. Idag gäller bland annat krav på skor på de flesta gym och då ska man så klart följa de regler som finns uppsatta. Använd skor och då gärna med en ljus sula eller en sula som inte färgar av sig om den är mörk.
  3. Stäng av ljudet på din mobiltelefon för att inte irritera omgivningen och stå inte och uppehåll en maskin eller vikter om du står och pratar i telefon.
  4. Har du musik i lurarna i öronen så se till att det inte är öronbedövande högt för resterande som befinner sig på gymmet. Alla har garanterat inte samma musiksmak som du.
  5. När du har använt en maskin – plocka undan vikterna efter dig. Alla är kanske inte lika starka som du och vill inte börja med att plocka undan efter dig.
  6. Vet du med dig att du svettas väldigt mycket – använd desinfektionsmedlet och papper eller din handduk för att göra rent efter dig.
  7. Skippa parfymen innan gymmet och i omklädningsrummet. Vissa är allergiska eller känsliga.
  8. Håll koll på dina prylar och sprid inte ut dig vare sig inne på gymmet eller i omklädningsrummet.

Underskatta inte medicinbollen

Det finns dem som har avdelningen med medicinbollarna i sikte inför varje träningspass och så finns det dem som går förbi med skygglappar för ögonen. Den där ställningen som står med alla medicinbollar uppradade i olika storlekar och tyngder finns nästintill på varje gym idag så varför inte utnyttja dem? Har du inte redan börjat använda medicinbollarna som en regelbunden rutin i din träning kan det vara dags att göra det nu. Det här är nämligen ett kanonbra redskap att utnyttja för alla som tränar. Det kvittar vilken nivå man befinner sig på.

Olika medicinbollar

De färgglada bollarna finns vanligtvis i lite olika varianter. Bland annat finns det hårda och mjuka och vilken man ska använda beror på övningen. Välj till exempel en hård om du behöver ordentligt med motstånd för att sedan välja en mjuk om du till exempel ska dunka den i golvet eller väggen i dina övningar. Sedan finns det så klart medicinbollar som är olika tunga. Så tänk på att inte börja för tungt om du inte är van vid att träna med en medicinboll. Det är alltid bättre att öka tyngden successivt istället för att skada sig!

Ha koll på tekniken

Om du vill prova på att använda medicinbollar i din träning gäller det att veta vad du gör. Var säker på att du verkligen utför styrkeövningar utan boll korrekt till att börja med. Därefter kan du addera medicinbollen för att utveckla din träning ytterligare utan att du behöver gå efter ett helt nytt träningsschema. Träning med medicinboll kan vara nyttigt även vid utövande av andra sporter för att det hjälper till att träna upp både smidighet och rörlighet vilket i sin tur förhoppningsvis innebär att du inte drabbas av skador lika lätt.

När hälsan går till överdrift

I kvällspressen ser man ständigt artiklar om hur du ska komma i form och få platt mage snabbast möjligt och vad du ska äta för att komma i en mindre storlek igen. Och det här är egentligen någonting som genomsyrar media överlag idag. Självklart påverkar det många av oss, inte minst de som till slut utvecklar ätstörningar som bulimi och anorexia. Dock börjar ännu en sjukdom att sprida sig som på sätt och vis också tillhör kategorin. Den stavas ortorexi.

Vad är ortorexi?

För att beskriva vad ortorexi handlar om så skulle man kunna säga att de som drabbas skapar en fixering vid att hålla sig till en hälsosam livsstil i den mån att det blir ohälsosamt. Detta gör man bland annat genom att träna överdrivet mycket men man har också full kontroll på vad man äter och ser till att det enbart är nyttiga saker. Skillnaden mellan en person som drabbas av ortorexi och någon som drabbas av anorexia är att man inte har som mål att bli smal utan istället vill man vara ”den ultimata hälomänniskan”.  En annan skillnad mot både anorexia och bulimi är att ortorexi inte är etablerad som en psykiatrisk diagnos. Men det innebär inte att ortorexi skulle vara mindre farlig än övriga ätstörningar i och med att den på sätt och vis handlar om ett beroende. Det är bara det att de här personerna är beroende av träning och en ”nyttig” kosthållning istället för droger eller alkohol till exempel.

Känn igen symptomen

Man skulle kunna säga att det finns både sociala och fysiska symptom av ortorexi. De sociala är i det avseende att den drabbade känner sig misslyckad för att han eller hon inte når de orealistiska mål som de har satt upp med sin träning och diet. Personerna har total kontroll på kaloriintaget och tränar inte sällan för att kompensera för allt de äter. Besattheten av det hälsosamma levernet har blivit deras definition av vad som är hälsosamt trots att det har gått in i absurdum. Dessutom försvårar ortorexi att behålla ett normalt umgänge eftersom man ständigt ska träna och hålla en strikt kost. De fysiska symptomen handlar ganska uppenbart om att de går ner mycket i vikt och orkar allt mindre. Men det är inte alltid så lätt att se om en person är ortorektiker eftersom de vanligtvis ser ganska hälsosamma ut till det yttre. Bland annat är deras mål mer att nå deras idealvikt och inte att gå ner så mycket som möjligt.

Kom ur ortorexi

För att behandla ortorexi används bland annat olika typer av samtalsterapier men även kostrådgivning och liknande. Dock är det fortfarande många som inte får den behandling de behöver eftersom de till synes ser hälsosamma ut och det gäller att de nära och kära ser symptomen. Därför är det viktigt att allt fler blir medvetna om vad ortorexi är så att det kan behandlas.

De Där Bilderna På Gymmet

Vi lever i en värld där de sociala medierna minst sagt regerar. Vi delar med oss av vår vardag och vill gärna framstå som duktiga av olika anledningar och visa alla andra vilket bra liv vi har. Eftersom träning är något av det mest heta just nu duggar bilderna i spegeln på gymmet tätt i flödena. Frågan är om du verkligen måste visa upp för omvärlden hur duktig du har varit som kört en timme på gymmet en torsdag?

Selfien efter träningen

Alla har vi våra rutiner efter ett hårt träningspass. Och idag är det en hel del som också inkluderar en selfie i spegeln inne på gymmet eller i omklädningsrummet innan de beger sig därifrån för att posta på sociala medier. Det här verkade bli trendigt redan för ett bra tag sedan och bilderna från träningshallarna verkar knappast bli färre med tiden. Frågan är varför vi tar dem?

Positivt och negativt

En del tas förmodligen av ren fåfänga för att locka till sig peppande rop om hur duktig man har varit medan andra istället verkligen vill inspirera andra att komma igång och göra samma sak. Med de uppmuntrande kommentarerna kommer ditt självförtroende att höjas och kanske kommer detta också få dig själv att fortsätta med din träning. Dessutom kan du själv följa din kropps resa med träningen med hjälp av så kallade selfies. Dock är det så klart inget måste att posta dem online. För det är nämligen så att det inte bara har en positiv inverkan på oss. Flödet av selfies efter träningen får oss att bli mer självupptagna i kombination med att det ökar vårt behov av att få bekräftelse. Någonting som kan ha större effekter än man tror i samhället om man tänker några steg framåt.